براي اولين بار در برق منطقه اي تهران عيب يابي خطوط انتقال با ربات پرنده انجام گرفت

خط ري شمالي – ورامين برق دار شد
اسفند ۱۳, ۱۳۹۷
طبقه بندی تنش الکتریکی در بوشینگ ترانسفورماتورهای ترکیبی با استفاده از کامپوزیت های پلیمری
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷

براي اولين بار در برق منطقه اي تهران عيب يابي خطوط انتقال با ربات پرنده انجام گرفت

براي اولين بار در برق منطقه اي تهران و با هدف كاهش نرخ خروج تجهيزات و پايداري شبكه، عمليات عيب يابي خطوط ۴۰۰ كيلوولت كن زياران و شهيد رجايي وردآورد با ربات پرنده، طي ۶روز صورت گرفت.

به گزار پايگاه خبري توانير به نقل از پايگاه خبري شركت برق منطقه اي تهران (تابش)، براي اولين بار در برق منطقه اي تهران و با اهداف كاهش نرخ خروج تجهيزات، پايداري شبكه و حمايت از شركت هاي دانش بنيان ، عمليات عيب يابي خطوط ۴۰۰ كيلوولت كن – زياران و شهيدرجايي – وردآورد با ربات پرنده، طي ۱۰روز  از ۲۹ دي تا ۸ بهمن ماه  صورت گرفت.

در همين راستا و به ­منظور استفاده از تجربيات برق منطقه اي كرمان و دانشگاه باهنر در زمينه شناسايي عيوب خطوط فشارقوي با استفاده از پهپاد و با محوريت دفتر هماهنگي و برنامه ريزي بهره برداري و همكاري امور انتقال نيرو تهران يك و شركت متانير، تعدادي از پايه هاي خطوط ۴۰۰ كيلوولت كن- زياران و شهيد رجايي- وردآورد مورد بازديد قرار گرفت. هدف از اين بازديد صحت و اعتبار سنجي سامانه ياد شده در زمينه شناسايي عيوب و ميزان مقاومت پهپاد استفاده شده در شرايط نامساعد بود.

از جمله مزاياي استفاده از پهپاد و نرم افزار جامع جهت تشخيص اتوماتيك عيوب الكتريكي خطوط انتقال در بعد فني، اقتصادي و زيست محيطي را شامل بازديد از راه دور در مناطق صعب العبور، عدم نياز به قطع خطوط انتقال الكتريكي به ويژه در شرايط پرباري، افزايش آمادگي و قابليت اطمينان شبكه، امكان بازديد سريع در مواقع اضطراري و بلاياي طبيعي، ايمني بالا و كاهش خطرات جاني (عدم نياز به صعود تكنسين)، كاهش نيروي انساني جهت بازديد، زمان كم تر بازديد نسبت به صعود تكنسين، كاهش هزينه بازديدو… است.

از ديگر اهداف اين عمليات را مي توان استفاده از دانش روز و حمايت از ارتباط بين صنعت و دانشگاه را ذكر كرد.

گفتني است استفاده از پهپادها، ايجاد امكان بازرسي منظم، دقيق، غيرتماسي و نزديك به خطوط فشار قوي در مناطق مختلف كشور بدون مخاطره انساني و نياز به قطع برق را فراهم مي كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *