اهمیت برقگیرهای ورودی خط

برقگیر­های کاهنده­‌ی پالس ولتاژ ناشی از کلیدزنی جهت مقابله با کلییرنس های خط بحرانی
خرداد ۱۴, ۱۳۹۸
عملکرد لرزه ای مقره های سرامیکی در پست برق
خرداد ۲۸, ۱۳۹۸

اهمیت برقگیرهای ورودی خط

در بیشتر پست هایی با عایق هوا، برقگیر سوار شده بر ترانسفورماتور به اندازه کافی نزدیک به تجهیزات دیگر برای حفاظت موثر در برابر جرقه و تخلیه­ی الکتریکی است. با این وجود این فقط در صورتی است که دژنکتورها بسته باشند. اگر یک دژنکتور باز شود، عایق­ها در سمت خط آن – از جمله بوشینگ­های طرف خط – محافظت نمی شوند. در این راستا، نصب برقگیر ورودی خطوط، از کلیه نقاط در پست­ برق زمانی که دژنکتور­های بحرانی باز هستند حفاظت می­کند – و این در مورد تمام ولتاژ های سیستم، از جمله ولتاژ توزیع، اعمال می شود. در حقیقت، چون سطح آستانه تحمل عایقی در سطوح ولتاژ توزیع پایین است، خطر حتی بیشتر نیز می ­باشد. تعریف برقگیر ورودي خط مهم است، زيرا ممكن است نام­هاي ديگري نيز براي توصيف آن استفاده شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد، این اصطلاح به یک برقگیر سوار شده بر ساختار اول روی یک خط ورودی یا خروجی در یک پست برق اتلاق می شود. با توجه به این تعریف، حدود ۳۰ درصد از تمام پست های دارای دژنکتور در حال حاضر با برقگیر­های ورودی خط مجهز شده اند.

 

هدف از برقگیر ورودی

نقش اصلی یک برقگیر ورودی خط این است که از یک دژنکتور که در هر صاعقه و رعد و برق “باز” است و به پست در امتداد مسیر خط وارد می شود، محافظت می­کند. از آنجا که به طور کلی پذیرفته شده است که برقگیر های خطوط ورودی معمولا برای مدت طولانی باز نمی شوند، ممکن است نتیجه گیری شود که دلیل کمی برای نگرانی وجود دارد. درست است که دژنکتور ها معمولاً بسته می مانند. اما اگر یک خطای ناشی از رعد و برق در سیستم وجود داشته باشد، دژنکتور عمل می­کند تا آن را قطع کند. این بدان معنی است که هر بار که خطا در خطی رخ می دهد می تواند برای ۱۰۰ میلی ثانیه یا بیشتر باز بماند. این ممکن است که یک مدت کوتاه به نظر برسد، اما زمانی که بحث از رعد و برق پیش می­آید، آن زمان بلکه بسیار طولانی می­باشد. از آنجایی که بیشتر رویداد های ناشی از صاعقه شامل چندین پالس رعد و برق هستند، پالس صاعقه­ها می­تواند از ۲ تا ۱۴ پالس مستقل با دامنه­های مختلف، خود را در سیستم قدرت نشان دهد، هر کدام از آن­ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه جدا شده اند.

 

ساختار آویزان شده از زیر برقگیر ورودی خطوط.

سناریوی اول: دژنکتور باز

این سناریو زمانی اتفاق می افتد که هیچ برقگیر ورودی در خط نصب نشده باشد. زمان های زیر پالس رعد و برق در یک سیستم با دژنکتور باز را توصیف می­کند:

T0               پالس ۱ – ۱ تا ۱۰۰ کیلوآمپری صاعقه به خطT5               خطای تشخیص داده شده بر روی مدارT50             دژنکتورها باز می­شودT100           پالس ۲ – ۱ تا ۱۵ کیلوآمپر، ۵۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه فاصله بین هر صاعقهT100           پالس ۲ به دژنکتور باز برخورد می­کندT100           تخلیه الکتریکی بوشینگ ناشی از اثر دوچندان ولتاژ به دلیل عدم توانایی محافظت برقگیر از ترانسفورماتور در طول دژنکتور باز

 

تخلیه الکتریکی (جرقه) بوشینگ احتمالا به این دلیل است که هنگامی که پالس با یک مدار باز مواجه می­شود، دامنه­ی آن را دو برابر می­کند. خوشبختانه جرقه­ی صاعقه همیشه به یک خطا در شبکه­ی قدرت تبدیل نمی شود، زیرا ولتاژ فرکانس توان در خط در این نقطه در دسترس نیست. با این حال، یک پالس رعد و برق می­تواند منجر به یک تخلیه الکتریکی دیگر در نزدیکی گاز موضعی یونیزه شده شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است آسیب چشمگیر و قابل توجهی ایجاد شود. در مقابل، اگر یک برقگیر ورودی خط نصب شده باشد، دژنکنور طرف خط از پالس صاعقه محافظت می­شود، حتی اگر دژنکتور باز باشد. بنابراین سناریو فوق در زمانی که پالس دیگری به پست وارد می­شودف تغییر می کند و هیچ تخلیه الکتریکی صورت نمی­­گیرد.

 

سناریوی ۲ : باز شدن دژنکتور

یکی دیگر از سناریو که احتمال رخدادن کمتری دارد هنگامی است که یک ژنراتور از خط و مدار خارج شود. از آنجایی که دژنکتور در سمت خط با ترانسفورماتور step_up برای ایزوله کردن مورد استفاده قرار می­گیرد، بوشینگ طرف خط آن می­تواند از اولین پالس ورودی رعد و برق دچار تخلیه الکتریکی شود. اساسا، تا زمانی که یک دژنکتور باز باشد، برقگیر ترانسفورماتور نمی تواند از بوشینگ­های طرف خط آن محافظت کند.

برای ارتقاء پست های برق قدیمی، برقگیر خطوط انتقال نیز می­توانند به عنوان برقگیر خطوط ورودی استفاده شوند.

پیکربندی ­های برقگیر ورودی خط

یک برقگیر ورودی خط تقریبا با هر ساختاری را می­توان نصب کرد و هنوز هم موثر واقع شود. به عنوان مثال، قرار دادن برقگیر نزدیک به دژنکتور لازم نیست، اگرچه فاصله بین آن­ها باید مورد توجه قرار گیرد. لازم به ذکر است که برقگیر واقع شده در اولین برج از یک پست احتمالا از دژنکتور محافظت نخواهد­کرد. برقگیر ورودی خط حتی می تواند یک برقگیر خط انتقال باشد که از اولین عایق انتهایی تعلیق شده است. و اگر هنوز در مورد ارزش سرمایه گذاری از این نوع برقگیرها شک دارید، فقط هزینه­ی جایگزین کردن یک دژنکتور را در نظر بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *