تمایلات در مواد عایقی: سر کابل ها

کرونا، تهدیدی برای عایق های پلیمری
دی ۲, ۱۳۹۹
افزایش اهمیت آزمایش اجزا HVDC
بهمن ۱۴, ۱۳۹۹

تمایلات در مواد عایقی: سر کابل ها

 

طی این سالها سه تکنولوژی مختلف نصب و سه تکنولوژی مختلف مواد عایقی بطور گسترده در صنعت لوازم جانبی کابل ها مورد قبول واقع شده است. با توجه به نوع کاربرد و طول عمر کارکرد، نیازمندی ها برای چنین لوازم جانبی ای مشابه آنهاییست که بر روی خود کابل قرار داده می شوند. همزمان باید در نظر داشته باشیم که اهمیت تکنولوژی نصب بطور صعودی در حال افزایش است.

عملکرد این تکنولوژی های مختلف و انتخاب بهینه ی مواد عایقی هر دو وابسته به سطح ولتاژ و همچنین انواع مخصوص لوازم جانبی به کار رفته می باشد. برای مثال، کوچک کردن (شرینک) گرمایی تکنولوژی است که اغلب برای لوازم جانبی کابل با سطوح ولتاژ مدیوم (متوسط) استفاده می شود. مسئله تولید اصلی در اینجا، خارج کردن ترکیب های پلی اتیلن به عنوان یک تیوب بوسیله ی پیوند عرضی مواد می باشد.  بعد از گرمایش، انبساط و سرد کردن پس از آن، تیوب گرمایش داده شده آماده استفاده می باشد.

عکس۱: سر کابل  گرمایش داده شده مدولار با چترک های سیلیکونی تحت آزمایش در اتاقک مه نمک.

کلیدی ترین مزیت این تیوب ها دامنه وسیع قطر های کاربردی ممکن است. علاوه بر این، تمایل در این تکنولوژی ها ترکیب مواد مختلف، مانند مواد هیت شرینک، با ترکیبات متنوع لاستیک می باشد تا لاستیک لایه لایه و لوله پلی اتیلن تولید شود. در واقع در حال حاظر از این ها به عنوان مفصل کابل استفاده می شود. یکی دیگر از علاقه مندی های در حال توسعه،ترکیب لوله های هیت شرینک با چترک های سیلیکونی برای تولید سر کابل  می باشد.

تکنولوژی slip-on برای تمامی سطوح ولتاژ مناسب است و بر اساس ترکیب های لوازم جانبی کابل پیش ساخته شده که اکثرا از سیلیکون و یا مواد EPDM ساخته شده اند، می باشند. یک مفصل و یا سر کابل می توانند یک راه حل یک تکه و یا تشکیل شده از تکه های مختلف باشد (مانند شکل زیر که یک مدولار مثل سر کابل های تشکیل شده از چترک های EPDM). مخروط کنترل استرس نیز قابل رویت است ولی مسیرهای کربن عایقی در بالای چترک ها مشهود است. و این در واقع یکی از اساسی ترین معایب استفاده از EPDM برای کاربرد های سرکابل می باشد.

شرینک سرد (Cold shrink) جدید ترین تکنولوژیست و مانند تکنولوژی slip-on، قابل استفاده برای سطوح ولتاژ مدیوم تا فوق ولتاژ بالا می باشد. مواد عایقی استفاده شده قالبا سیلیکون یا EPDM هستند.

عکس ۲: کاهش فاصله خزشی سرکابل های EPDM بوسیله مسیر های نشتی رسانا در بالای چترک ها

نیازمندی های سرکابل ها (مخصوصا برای کاربردهای outdoor):

  • فقط یک سایز سرکابل ها برای رنج گسترده ای از مقاطع عرضی (این مورد مخصوصا برای رنج ولتاژ مدیوم مهم می باشد)
  • ولتاژ فلش اور بالا
  • فاصله خزشی بلند
  • عملکرد فوقالعاده تحت آلودگی، باران و مه
  • نصب آسان

بطور کلی، تمامی این نیازمندی ها می تواند بوسیله یک تکه سر کابل و یا با آنهایی که ساختار مدولار دارند ارضا می شوند. همچنین، تمایلات زمانی که صحبت از مود عایقی برای سرکابل ها می شود همه در جهت لاستیک سیلیکون است.

در ولتاژ های مدیوم، اساسی ترین تکنولوژی کاربردی شرینگ گرمایی است ولی در ترکیب با چترک های سیلیکونی. در تکنولوژی slip-on مانند شرینک سرمایشی هر دو از سیلیکون به مقدار ۹۰% استفاده می شود. در سطوح ولتاژ بالا، عملا فقط از سیلیکون استفاده می شود.

مزیتهای کلیدی مواد لاستیک سیلیکون برای سرکابلها عبارتند از:

  • خاصیت آبگریزی باعث جریان نشتی کمتر و ولتاژ فلش اور بیشتر می شود؛
  • ریکاوری خاصیت آبگریزی همیشه قابل انجام است، حتی بعد از فشار سطحی بسیار زیاد ناشی از دیس شارژ
  • انتقال آبگریزی به هر نوع لایه ای از آلودگی
  • مقاومت در برابر اشعه UV باعث افزایش طول عمر حتی در کاربرد های outdoor می شود
  • مقاوم در برابر ترکینگ به این معنی که کاهش قابل توجهی در فاصله خزشی ناشی از مسیر های نشتی رسانا رخ نمی دهد.
  • الاستیسیتی دائمی و فشار سطحی بالا
  • مقاوم در برابر شعله و عدم داشتن گاز های سمی
  • عملکرد محیطی خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *