بررسی پیشگیرانه از عایق های خطوط از طریق انتشار کرونا: مطالعه ی موردی

ارزيابي امورهاي انتقال نيرو در ايستگاه پاياني ارزيابي داخلي امور انتقال نيروي تهران يك در روز پاياني
دی ۱۹, ۱۳۹۷
واگزاری ۸۰ درصد از سهان نیروگاه های دولتی به بخش خصوصی
دی ۱۹, ۱۳۹۷

بررسی پیشگیرانه از عایق های خطوط از طریق انتشار کرونا: مطالعه ی موردی

 

چکیده

در این مقاله نتایج اصلی در مورد حضور کرونا در خطوط ۱۳۸ کیلوولت ارائه شده است. اگر چه مطالعات و تحليل ها عمدتاً بر روي فعاليت كورونا از طريق يك دوربين UV انجام شده است، نتايج حاصل از يك دوربين IR نيز ارائه مي شود. جایگزینی ذره های مشکوک ناقص عایق ها برای اکثر تأسیسات توزیع یکی از دلایل اصلی نگرانی است. نتایج انجام شده در هر دو آزمایش آزمایشگاهی میدان و HV در اینجا ارائه شده است. رفتار و شدت فعالیت کرونا ی مشابه در هر دو مورد یافت نشد. با این حال، هر دو نوع آزمون ها در آن موافق بودند که مقره های معیوب که جریان نشتی را افزایش می دهند، فعالیت های کرونا را نشان نمی دهد.

کلمات کلیدی – فعالیت کرونا، عایق ناقص، بازرسی پیشگیرانه، خط ۱۳۸ کیلو ولت، دوربین UV و IR

مقدمه

پدیده کرونا یکی از موضوعاتی است که به طور مداوم توجه محققان مرتبط با بهره برداری از تجهیزات ولتاژ بالا را به خود جلب می کند. هنگام استفاده از آن به عنوان وسیله ای برای کمک به تعمیر و نگهداری تجهیزات الکتریکی توجه خاصی صورت گرفته است. عملیات قابل اطمینان و پیوسته یک سیستم انتقال مستلزم آن است که تمام اجزای آن به طور منظم تحت نظارت قرار گیرد تا بتواند اجزای احتمالی را که نشانه های اولیه تخریب را نشان می دهد، قبل از وقوع خطا ها جایگزین کنند.

مشکل ساختن خطوط انتقال جدید برای مقابله با رشد مداوم تقاضا و تولید یک محدودیت قابل توجهی را اعمال می کند؛ زیرا بیشترین دارایی های انتقال در سرتاسر دنیا در بعضی موارد عملکرد نزدیک به حد حرارتی خود را دارند. از این رو اهمیت حفظ خطوط موجود در شرایط مناسب از طریق یک برنامه نگهداری پیشگیرانه و پیشبینانه مناسب ضروری است. منابع [۱] و [۲] تجزیه و تحلیل شامل فن آوری ultrasonic با هدف قرار دادن کرونا در رشته های عایقی HV ارائه شده است. در [۴] استفاده از کرونا برای شناسایی تخریب عایق های فشار متوسط ​​و فشار قوی با استفاده از منطقه UV طیف فرکانس ارائه شده است. مراجع [۶] و [۷] از رایج ترین روش ها برای شناسایی نقص در خطوط انتقال استفاده می کنند. این روش ها شامل استفاده از وسایل نقلیه گشت زنی در هوا می باشد. مزایا و معایب چندین ابزار مورد استفاده در بازرسی خط، مانند: عکاسی و فیلمبرداری از زمین، بازرسی بصری، ترموگرافی هوایی، در این منابع ارجاع شده است. اخیراً روش شبکه عصبی به عنوان یک روش برای پیش بینی وضعیت دیسک های عایق (نظارت و خراب شدن) مورد استفاده قرار گرفته است [۹]. مرجع [۸]، به ویژه، به وضعیت پیشرفته تکنولوژی تصویربرداری هوایی خطوط انتقال و توزیع با استفاده از دوربین های نصب شده به وسایل نقلیه مجهز و هواپیمای بدون سرنشین می پردازد.

در [۱۰] یک سیستم بازرسی خط قدرت که از تکنیک تصویربرداری چندگانه استفاده می شود ارائه شده است. ارتفاع از قبیل خط قدرت و اشیاء (یعنی: درختان زیر خط) با استفاده از روش فوتوگرامتری محاسبه می شود. منابع [۱۱]، [۱۲] و [۱۳] تجدید خواص و ویژگی های اصلی تخلیه کرونا را ارائه می دهند. این منابع همراه با اطلاعات موجود در [۱۴] پایه و درک خوبی در مورد این موضوع ارائه می دهند.

در [۱۵]، یک مطالعه دقیق در مورد تخلیه کرونا در خطوط انتقال و امکان اشاعه اشعه ایکس به اطراف خط ارائه شده است. پس از یک بررسی دقیق هیچ انتشاری از این اشعه ها در مرجع فوق یافت نشد. عملیات و فیزیک دوربین Ultra Violet خارج از محدوده این مقاله است. با این حال، خواننده علاقه مند می تواند اطلاعات اساسی در این مورد را در [۱۶]، [۱۷] پیدا کند.

در حال حاضر، تأسیسات انتقال بیشتر شروع به استفاده از دوربین های UV و Infra-Red به دلیل کاهش زمان در محل در حالی که بررسی اجزای خط مختلف، پرداخته اند. مزایای حفظ خط برق در شرایط مناسب اجازه می دهد:

– حفظ عملکرد مداوم سیستم، بنابراین، کاهش نرخ قطع.

– حفظ اهداف بالا مرتبه به علت وقفه های غیر منظم.

– کاهش اثر یا تلفات تجهیزات نزدیک به دستگاه معیوب.

– صرف هزینه های نگهداری به علت نگهداری غیرقانونی یا اصلاحی.

– افزایش قابلیت اطمینان خط انتقال.ا

ز روش های گوناگون روش های بازرسی خطوط برق، گشت و گذار پیاده در مقایسه با بازرسی هوایی ممکن است حداقل گزینه ارزان باشد. گاهی بازرسی های پیاده و وسایل نقلیه نیز معایبی برای یافتن دسترسی آسان به ساختارهای خاص عمدتاً مناطقی با پوشش گیاهی متراکم و یا زمین سنگی وجود دارد. به طور خلاصه، بازرسی هوایی عملا از موانع آزاد است، به خصوص اگر ما عوامل فوق را تحریک کنیم. این اجازه را می دهد تا نقطه عطفی از تشخیص سریع نقص هادی از برخی از اشیاء آویزان باشد. همچنین ممکن است به تشخیص برخی از تجاوزات خرابکاری در برج ها و خطوط برق کمک کند.

بنابراین، هدف اصلی این مقاله، ارزیابی از دیدگاه عملکرد فناوری های فعلی کاربر مربوط به اشعه ماوراء بنفش و همچنین دوربین های IR زمانی که به عنوان یک ابزار برای نگهداری پیشگیرانه از خطوط انتقال استفاده می شود، می باشد. نتایج حاصل از بررسی و آزمایش میدان خطی مربوط به یک ابزار توزیع در منطقه SE برزیل نشان داده خواهد شد. در حال حاضر، ابزار مورد نظر تعمیرات پیشگیرانه خط از طریق دو روش انجام می پذیرد: بازرسی بصری هوایی (هلیکوپتر) و بازرسی با خودرو (گشت زنی).

اغلب هر دو روش بازرسی اجازه ی تشخیص عایق های شکسته یا منفجر شده را فقط در زمانی که آن ها در مرحله ای پیشرفته از تجزیه (به عنوان مثال مورد عایق سرامیک و شیشه) می دهد. کارهای تشخیصی ممکن است پیچیده­تر در مورد مقره های غیر سرامیکی یا کامپوزیت (پلیمر) باشد. از طریق بازرسی بصری تقریباً شناسایی مقره های میکروترک خورده و شکست خورده غیرممکن است، از این رو نیاز به استفاده از فن آوری هایی مانند IR، UV، سونوگرافی و برخی دیگر بوجود می آید.

مفهوم مقاله به شرح زیر است: هدف اصلی تحقیق و همچنین بسیاری از تحقیقات قبلی در بخش ۱ ارائه شده است. در بخش دوم، برخی از ملاحظات کلی در زمان تشخیص عایق های معیوب از طریق دوربین های UV ارائه می شود. در بخش سوم، شرح آزمایشگاه و آزمایش های میدانی ارائه شده است. بخش چهارم نتایج اصلی را در مورد فعالیت های کرونای به دست آمده در طول آزمون نشان می دهد. در نهایت، بخش پنجم نتایج مهمی را در مورد تحقیقات و آزمایشات انجام شده ارائه می دهد.

پنداشت های عمومی در زمان شناسایی عایق های با خطا

انتشار کرونا توسط یک جزء خط سیگنال هایی را فراهم می کند که تصمیم گیری را برای جایگزینی، شستشو یا نظارت نزدیک در طول عملیات آن فراهم می کند. با این حال، علیرغم مفید بودن دوربین های UV برای شناسایی نقایص احتمالی خطوط انتقال، هنوز جنبه هایی وجود دارد که باید حذف شوند. به عنوان مثال، نه همیشه، ولی حضور یک مقدار مشخصی از فوتون ها در یک دوربین UV (به عنوان مثال ۵۰۰۰ فوتون) ممکن است نشان دهد که اجزای خط انتقال نیاز فوری به جایگزینی دارد. مواردی گزارش شده بود که قطعات با مقدار قابل توجهی از فوتون ها (که ممکن است که نیاز به یک جایگزینی فوری را نشان دهد) عملیات منظم خود را برای مدت قابل توجهی ادامه دادند (مثلا ۲ تا ۵ سال). همچنین حضور کرونا ممکن است نظارت در هنگام جستجو برای برخی از سیگنال های نقص در عایق ها یا سایر تجهیزات الکتریکی را به غلط بیندازد. غلظت نسبتاً بالای فوتون ها، به این ترتیب کرونا، ممکن است در واقع نشانگر وجود یک میدان الکتریکی بالا (Er) باشد. وجود Er همواره حاکی از وجود یک عیب نیست و در اغلب موارد دوربین های IR تصمیم می گیرند که آیا جریان نشتی در داخل عایق وجود دارد یا نه.

توصیفات آزمایش انجام شده

در طول دوره آزمایش که شامل انتشار UV از مقره های معیوب است، آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده است. در هر دو آزمایش، به غیر از دوربین های UV و IR از دیگر آشکارسازهای جزء معیوب استفاده شد، یعنی: یک پروب ultrasonic و یک فرکانس رادیویی RF آنتن. با این وجود، تجزیه و تحلیل و مطالعه ما، همانطور که قبلاً بیان شد، به منظور جلوگیری از انتشار کرونا از طریق یک دوربین UV متمرکز خواهد شد. تمام آزمایش ها با هدف عایق خطوط توزیع ۱۳۸ کیلوولت انجام شد. این سطح ولتاژ معمولا از یک رشته از ۹ دیسک مقره استفاده می کند. مقره اول مقره ای است که نزدیک به فاز هادی است در حالی که آخرین (۹ امین) عایقی است که در بالای رشته قرار دارد.

آزمایشگاه تست

آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه ولتاژ بالا (HV) دو شرایط عملیاتی رشته ی عایق را در نظر گرفتند:- وضعیت خشک: این مورد رایج ترین وضعیت عمل رشته های عایق را بدون توجه به حضور هر عامل خارجی یا آلاینده (به عنوان مثال مه، مواد شیمیایی، مواد کشاورزی و …) شبیه سازی می کند.- شرایط مرطوب: از طریق این شرایط، حضور باران یا مه، و بازتاب عملیات رشته عایق در طول فصل بارانی، شبیه سازی می شود. در این مورد، آب بر روی کل رشته عایق که شامل عایق آسیب دیده است اسپری می شود.تحت هر دو شرایط آزمایش، ولتاژ اعمال شده در حدود ۱۵ دقیقه نگه داشته شد. حداکثر ولتاژ فاز به ولتاژ زمین برابر ۱۳۸ کیلوولت * ۱٫۰۵ / √۳ ≈ ۸۴ کیلوولت بود؛ بنابراین، شرایط عملیاتی خط شبیه سازی می شود. در برخی از آزمایشات که باعث افزایش قابل توجهی انتشار کرونا شد، این سطح ولتاژ تا ۱۰۰ کیلوولت افزایش یافت.

رشته ها موازی عایق شده­ ی نصب شده بر آزمایشگاه فشار قویب

رای بررسی وجود فعالیت کرونا بر روی رشته ۱۳۸ کیلوولت، عمدتا یک یا دو عایق سالم را با عایقی که شرایط معیوب آن (punctured) قبلا تأیید شده بود، جایگزین کردند. قرار دادن این نوع عایق ها در طی انتشار کرونا، هدف اصلی تحقیق است. این به این دلیل است که جایگزینی عایق های مشکوک به خطا در تأسیسات توزیع به یکی از علل نگرانی عمده تبدیل شده است. فعالیت کرونا در سایر اجزاء خط مانند هادی های شکسته، اتصالات، اتصالات شل و غیره از محدوده مطالعه خارج بود.

برای انجام یک مقایسه دقیق از فعالیت کرونا، دو رشته عایق ساخته شد، یکی با عایق های سالم (که بعدها به عنوان رشته عایق مرجع نامیده می شود)، یکی دیگر به صورت موازی (به شکل ۱) متصل می شود که حاوی یک یا دو عایق خراب می باشد. در طی آزمایش، دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی در داخل ساختمان ۶۶ درصد بود.

موقعیت دوربین های UV و IR

به منظور پوشش ۳۶۰ درجه در اطراف هر یک از رشته های عایق، ضبط تصویر از نقاط ۱ و ۳ نشان داده شده در شکل ۲ انجام شد. بعضی اوقات بعضی از اندازه­گیری ها از نقطه ۲ انجام شد، گرچه این موقعیت برای آنتن RF ضبط، همچنین در طول آزمون استفاده می شود. ارتفاع از زمین تا پایه رشته (هادی) در ۵ متر ثابت نگه داشته شد.

موقعیت های اندازه­گیری در آزمایشات آزمایشگاهی

آزمایشات میدانی

آزمایشات میدانی با هدف بررسی نتایج حاصل شده در آزمایشات آزمایشگاهی بود. برای انجام چنین آزمایش خط خط ۱۳۸ کیلوولت مربوط به تأسیسات توزیع، ذکر شده در بخش ۱ انتخاب شد. در این آزمایشات همان عایق های خراب مورد استفاده در آزمایشات آزمایشگاهی نیز استفاده شد. رشته عایقی انتخابی رشته ای بود که جامپر فاز بالای برج را نگه دارد، همانطور که در شکل ۳ نشان داده شده است. به روش مشابه با روش انجام شده در آزمایشات آزمایشگاهی، برخی از مقره ­های سالم در جایگاه های مختلف جایگزین شدند رشته در طی چنین آزمایشاتی آب و هوا با دمای محیط ۲۲ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۵۰ درصد منصفانه بود. بنابراين مي توان گفت كه تاثير شرايط محيطي بر فعاليت كرونا اثر زیادی ندارد. همچنین لازم به ذکر است که فاصله بین دوربین و رشته عایقی تقریبا ۲۰ متر است. در طول آزمایش آزمایشگاه این فاصله حدود ۸ متر بود.

برج توزیع و رشته عایق که در حین آزمایش میدان استفاده می شود

 

نتایجدر این بخش، نتایج هر آزمایشگاه HV و تست های ثبت شده ارائه خواهد شد.

آزمایشات آزمایشگاهی HV در جدول ۱، فعالیت کرونا که با استفاده از اشعه ماوراء بنفش تشخیص داده شده است برای موقعیت های مختلف عایق های معیوب درون رشته ارائه شده است. همچنین می توان درجه حرارت ثبت شده در عایق معیوب و در نقطه دیگر رشته عایق یافت.

 

نتایج حاصل از آزمایشات آزمایشگاهی

دوربین IR دوربین UV عامل خارجی ازمایش
دما در عایقی دیگر (درجه سانتیگراد) حداکثر دمای عایق معیوب (درجه سانتیگراد) فعالیت کرونا در عایق فوتون / دقیقه بهره UV مکان عایق معیوب
تاریخ: ۱۸ / ۵ / ۲۰۰۹
۵/۲۱ (۵) ۲۲ (۱) ۲ ۲۸۸ ۱۶۰ ۱ خیر ۱
۷/۲۰ (۵) ۳/۲۲ (۲) ۱ و ۲ ۲
۱/۲۱ (۷) ۸/۲۲ (۲) ۸ ۵۰ ۱۶۰ ۱ و ۲ و ۳ ۳
۸/۲۲ (۷ به ۹) ۳/۲۳ (۱ و ۲) ۱ ۱۲۹۰ ۲۵۰ ۴ ۴
۹/۲۲ (۱) ۹/۲۳ (۸) ۱ و ۷ ۳۲۰ ۲۵۰ ۸ ۵
۱۰ ۲۵۰ ۷ و ۸ ۶
۷/۲۲ (۱ و ۲) ۸/۲۲ (۴ و ۵) ۱۰ ۲۵۰ ۴ و ۵ ۷
۹/۲۲ (۳ به ۹) ۲/۲۳ (۱) ۲ ۴۱ ۲۵۰ ۱ و ۵ ۸
۱/۲۳ (۱ و ۲) ۱/۲۴ (۳) ۱ ۲۰۰ ۲۵۰ ۳ و ۸ ۹
تاریخ: ۱۹ / ۵ / ۲۰۰۹
۲ ۷۳۰ ۲۵۰ ۱ آب (**) ۱۰
۲ ۴۵۰ ۲۵۰ ۱ ۱۱
۶/۱۹ (۵ به ۹) ۹/۱۹ (۱ به ۴) ۱ ۴۴۵ ۲۵۰ ۵ ۱۲
۱ ۹۷ ۲۵۰ ۸ ۱۳
۷/۲۲ (۵ به ۹) ۲/۲۳ (۱) ۳ ۱۱۲۴ ۲۵۰    ۱ و ۲ ۱۴
۳/۲۲ (۶ به ۹) ۷/۲۲ (۱ به ۴) ۱ و ۲ ۵۰۰ ۲۵۰ ۴ و ۵ ۱۵

برای مثال، توجه کنید که هنگامی که عایق اول توسط یک عایق معیوب جایگزین شده و اگر عامل خارجی مانند آب وجود نداشته باشد (به عنوان مثال آزمون ۱، وضعیت خشک در جدول ۱)؛ فعالیت کرونا در عایق دوم ظاهر شد. حداکثر درجه حرارت بر روی مقره ی معیوب که ۲۲ درجه سانتی­گراد است اندازه گیری می شود، در حالی که درجه حرارت آن بر روی یک عایق دیگر خوانده می شود، در این حالت عایق ۵ ام ۲۱٫۵ درجه سانتی گراد است. شماره تست ۱۴ نشان دهنده مواردی است که دو مقره معیوب در قسمت های ۱ و ۲ (شرایط مرطوب) قرار می گیرند. می توان مشاهده کرد که فعالیت کرونا روی عایق سوم است. در این حالت، حداکثر درجه حرارت بر روی مقره های معیوب، ۲۳٫۲ درجه سانتیگراد بوده و دمای متوسط ​​روی مقره های ۵ تا ۹، ۲۲٫۷ درجه سانتی گراد است.

بدیهی است، رشته عایق مرجع، هیچ فعالیت کرونا را در طول  شرایط خشک و یا در شرایط مرطوب نشان نداد. شکل ۴ (a) و (b) تصاویر مربوط به تست ۱۲ را که توسط دوربین های UV و IR گرفته شده اند نشان می دهد. تفاوت میزان نرخ شمارش بین مقدار نشان داده شده در جدول ۱ و شکل ۴ (a) این است که در آخرین آن به طور موقت اصلاح شده است تا یک تصویر خوب از فعالیت های کرونا را جذب کند. شکل ۴ (b) تصویر IR (ترموگرافی) مربوط به این آزمون را نشان می دهد. توجه کنید که چگونه مقره ای معیوب (شماره ۵) نسبت به بقیه دیسک ها کمی گرمتر می شود.

نتایج آزمایشی آزمایشگاهی با یک مقره معیوب که در موقعیت ۵ قرار داده شده است، شرایط خشکی: (a) دوربین UV،  (b)دوربین IR

آزمایشات میدانیهمانطور که در جدول ۲ و همچنین در شکل ۵ (a) دیده می شود، در تمام آزمایشات انجام شده هیچ نشانه ای از اثرات کرونای ثبت شده توسط دوربین UV وجود ندارد. در واقع، تنها برخی از جرقه های تصادفی کوچک که می توان نادیده گرفت شوند، مشاهده شد. در برخی از آزمایش ها، هرچند، دوربین IR، اشعه های معیوب را درون رشته ها مانند مقره های ۱ و ۲ کمی داغ تر در شکل ۵ (b) نشان داد

 

** (قابل صرف نظر)نتایج بدست آمده در طول آزمایشات میدان

دوربین IR دوربین UV عامل خارجی ازمایش
دما در عایقی دیگر (درجه سانتیگراد) حداکثر دمای عایق معیوب (درجه سانتیگراد) فعالیت کرونا در عایق فوتون / دقیقه بهره UV مکان عایق معیوب
تاریخ: ۷ / ۷ / ۲۰۰۹
۲۲ (۵) ۵/۲۲ ** ۲۵۰ ۱ خیر ۱
۶ /۲۲ (۶ به ۸) ۸/۲۲ ** ۲۵۰ ۵ ۲
** ** ** ۲۵۰ ۸ ۳
۴/۲۳ (۷ به ۹) ۵/۲۳ ** ۲۵۰ ۱ و ۲ ۴
** ** ** ۲۵۰ ۴ و ۵ ۵

 

نتایج حاصل از آزمایش میدان (تست ۴) در مورد دو عایق معیوب قرار داده شده در موقعیت ۱ و ۲ (نزدیک به هادی): (a) دوربین UV،  (b)دوربین IR

 آزمایشگر خط داغ

آزمایشات با تستر خط داغ آنالوگ (isolometro) نیز در طول آزمایشات انجام شد (شکل ۶). هدف از این آزمایش ها بررسی هر جریان نشتی در هر دیسک در رشته های سالم بود. از سوی دیگر، چنین آزمایش هایی نیز شرایط ناقص عایق های معیوب را که عمداً در رشته قرار داده شده، تأیید کردند. رشته عایقی مورد استفاده در همان آزمایشاتی که با دوربین های UV و IR انجام می شود همان است که قبلا انتخاب شده است (به عنوان مثال رشته ی عایقی نگهدارنده ی جامپر که در شکل ۳ نشان داده شده است). تستر خط داغ ممكن است فعالیت كورونا را بر روی شاخ های اندازه گیر خود داشته باشد (كه توسط دوربین UV ثبت نشده است زیرا هر آزمایش، تصاویر UV توسط دوربین UV و ولتاژ از طریق تستر خط داغ دریافت می شود) به صورت جداگانه انجام می شود. به این ترتیب، آن به هیچ وجه به تصاویر UV منجر نمی شود.

 

طرح کلی تستر خط داغ برای بررسی وضعیت عایق دیسک ها

ولتاژ موجود در هر عایق از پایین (عایق نزدیک به هادی فاز) تا بالای رشته عایق با استفاده از خدمه خطوط (شکل ۷) اندازه گیری شد. همان اندازه گیری دنباله زمانی که یک یا دو عایق ناقص در رشته وارد شد. این نتایج در شکل ۸ ارائه شده است.

 

 

اندازه گیری های مستقیم مقره خط درون رشته.

در ابتدا، توزیع ولتاژ در امتداد رشته عایق زمانی که هیچ عایق کاری نداشت، خوانده شد (شکل ۸a). پس از آن، عایقهای سالم در موقعیت ۱، ۵ و ۸ در یک زمان جایگزین شدند، همانطور که در شکل ها نشان داده شده است. ۸ (b)، (c) و (d)؛ از این رو کاهش ولتاژ در این موقعیت ها است. منحنی های سیاه و سفید در این ارقام نشان دهنده روندی است که باید توسط منحنی آبی دنبال شود. در حقیقت، در صورت عدم وجود مقره های معیوب، شکل های ۸ (b)، (c) و (d) باید با منحنی نشان داده شده در شکل ۸ (a) مطابقت داشته باشد. همانطور که می توان متوجه شد، توزیع ولتاژ در رشته ی عایق، به صورت تابع موقعیت عایق معیوب می باشد.

آزمایش با تستر خط داغ برای تایید عایق های دیسک که حضور عایق ناقص وارد شده در رشته را تایید کردند.

نتیجه گیری

از آزمایشات آزمایشگاهی و با استفاده از دوربین های UV و IR در خط ۱۳۸ کیلوولت، می توان نتیجه های زیر را بدست آورد:

تست های آزمایشگاهی:

– عایق های معیوب داخل رشته وارد شده هیچ فعالیت کرونایی نشان ندادند. جریان نشتی افزایش یافته در این عایق ها موجب می شود که میدان الکتریکی (Er) کاهش یابد، در نتیجه، احتمال فعالیت های کرونا کاهش می یابد. به یاد بیاورید که بیشترین مقدار میدان الکتریکی بیشترین مقدار کرونایی است که ممکن است مشاهده شود.

– در بیشتر موارد، مشاهده شد که فعالیت کرونا در عایق در کنار عایق معیوب ظاهر می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک عنصر سالم را در موقعیت ۱ (نزدیک به یک هادی فاز) جایگزین یک عنصر معیوب کرد، فعالیت کرونا در عایق ۲ (بالای عایق شماره ۱) ظاهر شد. با این حال، این مورد همیشه نیست، بنابراین، آن را نمی توان به عنوان یک قاعده برای زمانی که عایق معیوب به وسط (موقعیت ۴) و یا بالا (موقعیت ۸) رشته منتقل شد دانست، فعالیت کرونا در مورد قبل در مقره اول ظاهر شد در حالی که در مورد دوم در موقعیت ۱ و ۷ ظاهر شد.

– اسپری آب بر روی هر دو، مرجع و رشته ای که حاوی مقره های معیوب است، نشان نمی دهد که یک عامل تعیین کننده برای افزایش فعالیت کرونا باشد، زیرا رفتار و شدت آن بسیار شبیه به نتایج حاصل شده در آزمون زمانی است که رشته ی عایق ها خشک بود.’

آزمایشات میدان:-

با وجود همان روش که به دنبال آزمایش آزمایشگاهی (به عنوان مثال موقعیت های مختلف، جایگزین یک عایق سالم با یک عایق معیوب، و غیره)، دوربین UV قادر به گرفتن هیچ فعالیت کرونا در رشته عایق نیست که شامل عایق های معیوب است.آزمایش های میدان در مقره های خط که در سطوح بالاتر ولتاژ کار می کنند، به زودی اجرا خواهند شد. با این حال، نتایج ارائه شده در این مقاله از آنچه که ممکن است در ولتاژ ۱۳۸ کیلو ولت انتظار رود دارای یک یا دو مقره نادرست می باشد.

 

منبع: R.L. Vasquez-Arnez, M.G.M. Jardini, M. Masuda, L.A. Carita Jr., J.A. Jardini, Fellow IEEE

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *