باس بار در سلول خورشیدی

۷ درد مزمن صنعت برق
دی ۱۹, ۱۳۹۷
افزايش ظرفيت ايستگاه هاي توزيع برق در بخش بسطام
دی ۲۲, ۱۳۹۷

باس بار در سلول خورشیدی

باس‌بار سیم‌های فلزی هستند که روی سلول‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها را در حالت اتصال سری به یکدیگر برای ایجاد ولتاژ‌های بالاتر قابل استفاده برای پنل‌های خورشیدی قرار می‌دهد.

باس‌بار خطوط فلزی هستند که آن‌ها را در امتداد هر سلول مربعی در پنل‌های خورشیدی می‌توان مشاهده کرد. آن‌ها سیم‌هایی هستند که هر سلول را به یکدیگر مرتبط می‌سازند و به جریان اجازه می‌دهد تا جاری شود. از آن جا که هر سلول به طور کلی دارای تقریبا بیش از ۰٫۵ ولت می‌باشد، باس بار سلول‌ها را در حالت اتصال سری به یکدیگر برای ایجاد ولتاژ‌های بالاتر قابل استفاده برای پنل‌های خورشیدی قرار می‌دهد. برای مثال پنل ۶۰ سلولی دارای Vmp تقریبا برابر ۳۲ ولت می‌باشد.
مدل‌های قدیمی‌تر پنل‌های خورشیدی دارای ۳ باس‌بار و یا کمتر بوده اند، اما پنل‌های خورشیدی با تکنولوژی جدیدتر دارای ۴ و ۵ باس‌بار می‌باشند.
باس‌بار در سلول خورشیدی
تعداد Busbar اضافی چه مزیتی برای پنل‌های خورشیدی محسوب می‌گردد؟
افزودن Busbar اضافی باعث ایجاد مقاومت کمتری بین سلول‌ها می‌شود که طبق قانون اهم می‌توانیم در یابیم، زمانی که مقاومت (R یا Ω) کاهش می‌یابد، جریان افزایش پیدا می‌کند (جریان و مقاومت رابطه‌ی عکس با یکدیگر دارند) و هنگامی که جریان در یک ولتاژ یکسان افزایش می‌یابد، این قضیه افزایش توان را به همراه دارد. همانند زمانی که یک لاین و یک مسیر به بزرگراه اضافه می‌شود، وسایل نقلیه بیشتری می‌توانند در یک زمان از بزرگراه عبور کنند. نتیجه‌ی Busbar اضافی این است که پنل‌های خورشیدی می‌توانند در همان سایز و ابعاد در حدود ۱ الی ۲ درصد افزایش راندمان داشته باشند. این موضوع زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که پنل‌ها به تعداد بالا و جهت استفاده در نیروگاه‌های خورشیدی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. البته وجود باس‌بار‌های بیش از حد و پهن باعث میشود نور کافی به سطح سلول نرسد. مهمترین عامل در افزایش باس‌بار کاهش مقاومت است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
برق نیوز

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *