پست های GIS با عایق گازی

شرایط نظارت بر بوشینگ های چگالنده
مرداد ۸, ۱۳۹۸
روند صنعت برق و تأثیر آن بر سیستم های T&D
مرداد ۲۲, ۱۳۹۸

پست های GIS با عایق گازی

پست­های GIS با عایق گازی

توسعه

انتقال و توزیع توان قابل اعتماد و اقتصادی، عملکرد کلیدی برای عرضه­ی برق در آینده است. تابلوهای برق فشار قوی و تجهیزات برای ولتاژهای بالاتر از ۱ کیلوولت تا ۸۰۰ کیلوولت، عناصر ایمنی در تأمین توان هستند و به همین دلیل مقید به استانداردهای بسیار بالایی از لحاظ در دسترس بودن و قابلیت اطمینان می­ باشند. تابلوهایی با عایق گازی در مناطق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند تا تقاضای زیاد به انرژی را با صرفه جویی در طراحی فضا با حداقل  کردن هزینه برطرف کنند. تنها تابلوهای عایق شده با گاز SF6 قادر به انجام و برطرف کردن این الزامات هستند.

با استفاده از گاز SF6 تکنولوژی مدرن، اولین تابلوهای الکتریکی با ولتاژ بالا با عایق گازی SF6 در جهان در سال ۱۹۶۸ وارد بازار شد و برای اولین بار SF6 به عنوان گاز عایق و خنک ساز قوس الکتریکی معرفی شد. تابلو SF6 در کانادا در یک پست ۵۵۰ کیلوولتی و ۱۰۰ کیلوآمپری با میزان بالاترین ظرفیت شکست که تا به حال در یکی از مراحل توسعه تا آن زمان به دست آمده بود نصب شد. تحقیق و توسعه مستمر و انرژی نوآورانه به نسل سوم تابلوهای جمع و جور و بهینه شده ی در حال حاضر منجر شده است.تکنولوژی GIS معمولا دارای طراحی ماژولار است و با حداقل مقدار SF6 پر می شود. این دارای هزینه­ی کم LCC است و می تواند برای برنامه ها و کاربرد های داخلی و خارجی استفاده شود.دارای ویژگی های عمده­ی زیر است:·       واحدهای پیش ساخته و آزمایش شده کارخانه·       عمر مفید بیشتر از ۵۰ سال·       بازرسی عمده قبل از ۲۵ سال نیاز نیست·       مکانیسم های خود روانکاری عملکرد موتور·       نیاز حداقل به تمیزکاری·       مقاوم در برابر خوردگی·       کم بودن احتمال خطا / در دسترسی بالا·       محافظت شده در مقابل شرایط محیطی تهاجمی·       مقاوم در برابر لرزه·       نیاز فضایی کمتر از ۲۰٪ در مقایسه با AIS بیش از ۴۰ سال تجربه با تابلوهای برق با عایق گازی تولید کنندگان عمده

شروع مطالعات اساسی در تحقیق و توسعه تکنولوژی SF6 ۱۹۶۰
تحویل اولین دژنکتور تک فشار SF6 ۱۹۶۴
تحویل اولین GIS توسط تولیدکنندگان عمده ۱۹۶۸
تحویل اولین GIL 420 کیلوولتی ۱۹۷۴
تحویل اولین GIS 550 کیلوولتی ۱۹۷۶
تحویل بزرگترین GIS جهان برای اتیوپی، برزیل ۱۹۸۳
تحویل GIS  ۵۵۰ کیلوولت برای شرایط سخت شبکه ها (با جریان نامی ۸۰۰۰ آمپر، جریان نامی اتصال کوتاه ۱۰۰ کیلو آمپری، ۱۷ دژنکتور) ۱۹۸۴
تحویل اولین GIS 800 کیلوولتی ۱۹۸۶
معرفی کوچکترینGIS  ۱۲۳ کیلوولتی ۱۹۹۶
معرفی کنترل بی هوشمند ، نظارت و تشخیص ۱۹۹۷
معرفی کوچکترین GIS 145 و ۲۴۵ کیلوولتی ۱۹۹۹
معرفی راه حل های جمع و جور و ترکیبی جدید ۲۰۰۰
• بیش از ۲۰۰۰۰ بی در بیش از ۲۰۰۰ پست در سراسر جهان نصب شده است• بیش از ۲۰۰،۰۰۰ بی در سال عملیاتی می شود

 

طراحی

تابلوهای الکتریکی SF6 با پوشش فلزی (GIS) در حال حاضر یک تجربه خدمات طولانی دارد، زیرا ابتدا در سال ۱۹۶۸ SF6 تحت عنوان یک محفظه­ی خنک کننده­ی قوس به عنوان یک جایگزین جالب و اقتصادی برای پست های عایق شده با هوای معمولی معرفی شد. در این روز ها تکنولوژی GIS بر اساس تحقیقات بنیادین گسترده آغاز شده است و از آن زمان تجربه خدمات و کارهای نوآورانه در توسعه­، این تکنیک را به یک روش سازگار با محیط زیست و ایمنی، قابل اعتماد ترین و قابل دسترس ترین بخش عرضه انرژی تبدیل کرده است. پیشرفت فوق العاده ای از توسعه می تواند به عنوان مثال از محفظه سه فاز کلاسیک یک GIS  ۵/۷۲ تا ۱۷۰ کیلوولتی در تصویر زیر در شکل ۱ دیده شود.

مقطع بریده شده از یک GIS  ۵/۷۲ تا ۱۷۰ کیلوولتی کلاسیک سه فاز

مزایای استفاده از تابلوهای عایق شده با گاز، طراحی های جمع و جور و فشرده و هچنین سیستم ماژولار می باشد. ساختار ماژولار استاندارد شده برای مطابقت با مشخصات خواسته شده توسط مشتریان مختلف ساخته شده و اجازه می دهد تا تقریباً تمام پیکربندی های پست­ها را با توجه به انطباق با آنها تحقق بخشیم.

ماژول های معمول ۲۴۵ کیلوولت –

GISمشخصات طراحی

استفاده از SF6 در تامین توان برق عمدتاً توسط تابلوهای الکتریکی عایق شده با گاز هدایت می شود. وضعیت هنر طرح تک فاز و سه فاز محفظه را نشان می دهد. برای سطح ولتاژ توزیع به طور عمده از محفظه های سه فاز استفاده می شود. برای ولتاژ بالاتر، محفظه تک فاز، یک استاندارد است. در سال های اخیر توسعه تابلوهای عایق گازی SF6 عمدتاً به هدف کاهش استفاده از مواد و هزینه ها با قابلیت اطمینان بسیار بالا بود. گام های اصلی توسعه عبارت بودند از:

·       پیشرفت تکنولوژی رژنکتور ها، که اجازه می دهد تا تعداد واحدهای قطع کننده را با وجود افزایش قابلیت قطع، کاهش دهد

·       پیشرفت تکنولوژی ریخته گری و ماشینکاری قطعات آلومینیومی ریخته شده، که اجازه استفاده از اشکال و حجم کم را می دهد

·       استفاده از تجهیزات تولید و آزمایشی کامپیوتری با استانداردهای با کیفیت بالا

·       طراحی اجزای یکپارچه با چندین توابع مانند قطع کننده ها و کلید های زمین شده در یک محفظه گازی

·       استفاده از ابزارهای هوشمند نظارت و تشخیص برای به تعویق انداختن فعالیت های تعمیر و نگهداری و اجتناب از اعمال غیر ضروریدر نتیجه، پست بسیار فشرده در بازار با تغییرات زیر در برابر تجهیزات قدیمی موجود است:

·       تا ۹۸ درصد از کاهش فضا نسبت به تابلوهایی با عایق الکتریکی هوای معمولی

·       کاهش میزان SF6 تا ۷۵٪

·       تحویل واحدهای مهر و موم شده و کاملاً آزمایش شده تا ۲۴۵ کیلوولت

·       نرخ نشت به کمتر از ۵/۰٪ در هر محفظه و سال

پیشرفت توسعه­ی GIS (145 کیلوولت)

نحوه­ی تولید نیز تغییر کرده است. سفارش مشتری به یک سیستم پردازش داده الکترونیکی داده می شود که جزئیات پست ها آن را به اجزا و در نهایت به قطعات تک بخشی می دهد. مراحل فرایندهای تولید، توسط یک نقشه­ی فرآیند تعریف شده و همراه با نقاط عطف تضمین کیفیت برای اطمینان از این که قابلیت اطمینان با همان میزان اطمینان از هر واحد از تجهیزات به دست می آید، تعریف شده است. وابستگی متقابل فرایندهای تولید با توجه به مشخصات فنی، مواد مورد استفاده، ماشین آلات موجود، تدارکات و پرسنل، بسیار پیچیده است. نقطه بهینه هنگامی که ماژول با تمام نیازهای تکنولوژیکی همراه است و در چند مرحله ساده تولید می شود، حاصل می شود.تجربه طولانی مدت خدمات و آزمایش های گسترده نشان داده است که هیچ تفاوتی بین تنظیم قطب های سه گانه و تک قطبی وجود ندارد. به طور کلی، هادی های باس به صورت متقارن با عناصر عایق و پشتیبانی کننده نظیر فاصله های ساخته شده از رزین ریخته گری شده مرتب شده اند.

مواد محفظه

تولید دژنکتورهای فشار قوی با عایق گازی SF6 بیش از ۳۵ سال پیش با مخازن تحت فشار فولادی آغاز شد. آنها مقاومت بالايي نسبت به قوس هاي داخلي داشتند و در اين زمان تنها تضميني براي سختي شديد گاز بودند. برای اطمینان از اینکه این راه های ارتباطی با ورق فولادی جوش داده شده اند، برخی از آن ها از فرآیندهایin-house rolling تامین می شدند. تمام جوش های جوش داده شده باید از نظر رادیولوژیک بررسی می شدند. بنابراين پردازش مخازن فشار گاز انعطاف پذير در کنار ويژگي هاي طراحي، مهارت اصلي توليد را نشان مي دهد.به طور مداوم کیفیت بالا از محفظه و تولید ساز و کار، عامل لازم برای برآوردن نیازمندی های زیاد محصول است.

۱۰۰% تست معمولی از فشار و انسداد محفظه­ی آلومینیومی

صلاحیت فرایند تولید

امروزه در یک کارخانه مدرن تنها صلاحیت های اصلی در صورت لزوم نگهداری می شود. این شایستگی های اصلی ساخت قطعات مهم برای ایمنی و قابلیت اطمینان تابلوهای الکتریکی به عنوان قطعات عایقی، محفظه ها و درایوهای مکانیکی و البته دانش و تجربه کار مونتاژ است. فرآیند تولید اتوماتیک تا به امروز، حداکثر کیفیت را در سرتاسر عایق های سرامیکی و مواد عایق شده از میله های عملیاتی، عایق های پست ها و محفظه های تابلو به طور یکسان اطمینان می دهد. ساخت قطعات عایق، میله ها و لوله های کار

نتیجه گیری

در نتیجه­ی محتویات ذکر شده در بالا می توان بیان کرد که تمام نیازهای مورد نیاز برای در دست گرفتن ایمن SF6 حتی در شرایط افزایش تقاضا برای استفاده در منبع تغذیه­ی توان تامین می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *