استراتژی تعمیرات و نگهداری برای پشتیبانی از امنیت انرژی منطقه ی خلیجی

تست چسبندگی بین میله ی فایبرگلاسی و محفظه در عایق های کامپوزیتی
مهر ۲, ۱۳۹۸
تشخیص تخلیه کرونا به کمک اشعه فرا بنفش در خطوط انتقال قدرت
مهر ۳۰, ۱۳۹۸

استراتژی تعمیرات و نگهداری برای پشتیبانی از امنیت انرژی منطقه ی خلیجی

اعضای شورای همکاری خلیج فارس از جمله کویت ، بحرین ، قطر ، امارات متحده عربی ، عمان و عربستان سعودی به عنوان میزبان ، تحت نظارت سازمان ارتباطات اتصال (GCCIA) ، یک پروژه بلند پروازانه را برای پیوند دادن سیستم های برقی خود انجام دادند. این کار از طریق یک بزرگراه انرژی متشکل از یک سیستم HDVC پشت به پشت و همچنین یک پست مبدل که امکان تبادل نیرو بین عربستان سعودی، که با فرکانس ۶۰ هرتز کار می کند ، و پنج کشور دیگر که با فرکانس ۵۰ هرتز کار می کنند را فراهم می­کند. این اتصال برای ارتقاء امنیت انرژی منطقه ای و همچنین تجارت انرژی بین اعضا در نظر گرفته شده است.

در سال ۲۰۱۳ ، متخصصان عایق و همکاری INMR ، رئوف زنایدی ، برای بازدید از اولین پست مبدل ۱۸۰۰ مگاواتی جهان عرب به عربستان سعودی سفر کرد (به مقاله ۴۰۰ کیلوولت Supergrid با سیستم مدولار HVDC که بین کشورهای خلیج عربی ارتباط برقرار می­کند رجوع کنید). اخیراً ، وی دوباره به آنجا رفت و در این مقاله ، گزارشی از استراتژی نگهداری GCCIA ، اساساً بر رویكرد فنی CIGRE و همچنین استفاده از فناوری هوایی بدون سرنشین (پهپاد) ارائه داد. هدف اطمینان از قابلیت اطمینان و پایداری کلیه سیستم­های بهم پیوسته و در عین حال بهینه سازی هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری نیز می باشد.

مقدمه

ستون فقرات سیستم های ملی به هم پیوسته GCC یک خط دوبل ۴۰۰ کیلوولت ۵۰ هرتز است که از ۱۷۵۰ برج و ۸ پست فرعی مرتبط تشکیل شده است. این خط در ۹۰۰ کیلومتری جنوب از کویت و از طریق عربستان سعودی به بحرین با استفاده از یک جفت کابل زیردریایی ۴۰۰ کیلوولت اجرا می شود. به قطر ، امارات و عمان ادامه می­­یابد. شرایط خدمات این خط و در حقیقت بیشتر سیستم های به هم پیوسته سخت است ، با قرار گرفتن در معرض مداوم آب و هوای بیابانی همراه با آلودگی دریایی گسترده. همچنین فعالیت­های سنگین صنعتی و پتروشیمی نیز وجود دارد. دمای محیط در منطقه اغلب در طول تابستان از ۵۶ درجه سانتیگراد فراتر می­رود، در حالی که رطوبت نسبی ممکن است بعلت نوسانات ۲۵ درجه سانتیگرادی بین روز و شب به ۱۰۰٪ صعود کند. این امر منجر به تشکیل مکرر شبنم در اوایل صبح می­شود – یکی از کاتالیزورهای مکانیسم کلاسیک تخلیه الکتریکی آلودگی.

محیط خدمات چالش برانگیز که منجر به عایق بندی بیش از حد با استفاده از پرسلن روکش شده با RTV و رشته های شیشه­ای می­شود.

از آنجا که خطوط بالای ۴۰۰ کیلوولت از تپه های ماسه­ای و دریاچه­های نمکی عبور می کنند ، به گونه ای طراحی شده اند که عایق بیش از حد نیاز باشند. به عنوان مثال، برج های تعلیق مجهز به دو رشته ضد آلودگی ‘V’ متشکل از ۴۳ عایق پرسلن ۱۲۰ kN با روکش RTV یا دیسک های شیشه ای هستند. برج های تنشی دارای رشته هایی با ۳۷ دیسک پوششی ۲۲۲ کیلونیوتن است. مطابق با استاندارد IEC 60815 / TS ، یک فاصله خاص خزشی تا ۸۷ میلی متر برای عایق­های تعلیق مطابقت دارد (جدول ۱).

شکل ۱: بزرگراه اتصالاتی ۴۰۰ کیلوولت انرژی کشورهای عضو GCC .


استراتژی جهانی تعمیر و نگهداری

محمد الشیخ مدیر مسئول شبکه GCCIA است و همچنین به عنوان رئیس کمیته مدیریت دارایی GCC فعالیت می­کند. وی اظهار داشت كه از زمان راه اندازی ستون فقرات در سال ۲۰۰۹ ، این استراتژی تأمین امنیت اتصال دهنده به عنوان اصلی ترین وسیله برای امنیت انرژی منطقه ای بوده است. شیخ توضیح می­دهد که نقش GCCIA در تقویت قابلیت اطمینان اعضا و ثبات سیستم در نتیجه تا حد زیادی با واکنش سریع و مناسب به هرگونه حادثه در شبکه های به هم پیوسته مناسب بوده است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که هیچ تأثیر منفی در تأمین برق به هیچ کشور عضو وارد نمی­شود.

شیخ می­گوید: “ما در تدوین سیاست عملیاتی و تعمیر و نگهداری برای اتصال دهنده ،” استراتژی اتخاذ كردیم كه به رویه های بین المللی متداول و همچنین دستورالعمل های منتشر شده توسط CIGRE پایبند باشد. علاوه بر این، همکاری نزدیک بین کشورهای عضو و GCCIA کمک می­کند تا اطمینان حاصل شود که هر گونه حادثه دوره ای منجر به خاموشی های جدی نمی­شود. ”

به گفته الشیخ، یکی از عناصر اصلی استراتژی نگهداری ، بازرسی هوایی با استفاده از فناوری پهپاد بوده است. این کار با همکاری شرکت فرعی سعودی Omexom انجام شد – یک گروه صنعت برقی که طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی را به این بخش ارائه می­دهد.

علاوه بر این، در زمینه اجرای ابزارهای پیش بینی نگهداری با سازمان­های پیشرو همکاری داشته است. رویکرد اساسی در این زمینه به تشخیص و انتخاب علمی انواع و نقوش مناسب عایق پرداخته و بیشتر مبتنی بر جدیدترین بروشورهای فنی CIGRE است. همچنین شامل ساخت اولین پست آزمایش انرژی با آلودگی در GCC است. شیخ می­گوید، امکاناتی از این دست از جمله مقرون به صرفه ترین راه­ها برای مقایسه عملکرد نسبی طرح ها و مواد مختلف عایق در شرایط آلودگی واقعی است. آنها همچنین به عنوان یکی از بهترین ابزارهای پیش بینی برای هشدار دادن به کادر فنی مسئول تعمیر خطوط و پست­ها در هر زمان که میزان آلودگی بحرانی در سایتهای معین حاصل شود، می­باشد.

پست آزمایشی جدید در حالی که تمام پارامترهای اصلی آب و هوا را ضبط می­کند ، تجمع آلودگی بحرانی بر روی انواع عایق کاندیدا را کنترل می­کند. این اطلاعات سپس با کلیه شرکت­های منبع تغذیه GCC به اشتراک گذاشته می شود. در حقیقت، شیخ پیش­بینی کرده است که این آزمایشگاه طبیعی در فضای باز می­تواند سرانجام پاسخگوی نیازهای کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای واجد شرایط بودن عایق­ها توسط کاربران و همچنین تأمین کنندگان باشد.

جدای از پست آزمایش، GCCIA از فناوری پهپاد به عنوان ابزاری جهت بازرسی ایمنی خط برق استفاده کرده و در عین حال هزینه های مربوط را نیز بهینه می­کند. به عنوان مثال، شیخ خاطرنشان می­کند که گزارش های میدانی تأیید کرده­اند که یک هواپیمای بدون سرنشین با استفاده از یک اپراتور بیش از ۱۵ دقیقه برای بازرسی کامل یک برج با بزرگنمایی چشم پرندگان نیاز ندارد. این مقایسه با حداقل ۳ ساعت و از ۴ تا ۵ خطوط مورد نیاز برای بررسی سنتی توسط بالا رفتن معادل است. در حقیقت ، GCCIA برای پیگیری استراتژی خود برای استفاده بیشتر پهپادها برای اهداف تعمیر و نگهداری ، اخیراً به Omexom یک بسته جهانی اهدا کرد که شامل اتوماسیون و پشتیبانی اضطراری در حدود ۹۰۰ کیلومتر از خطوط دو مدار ۴۰۰ کیلوولت و همچنین ۸ پست فرعی است.

هواپیماهای بدون سرنشین آزمایشی مانند این می توانند تنها در ۱۵ دقیقه یک برج را کاملاً بازرسی کند.

نمونه هایی از  فرسایش در عربستان سعودی ناشی از باران های غیر منتظره شدید.

 

M`Bark Bouchti ، مدیر پروژه محلی Omexom ، در مورد شرایط دشوار خدمات حاکم بر عربستان سعودی اظهار نظر می­کند، جایی که علاوه بر محیط معمولی شدید، بخش بزرگی از سیستم GCCIA در معرض طوفان های فصلی قرار دارد. اندازه دانه ذرات در طی این وقایع باعث انباشت سریعتر آلودگی در عایق های خط و زیر پست می­شود و به طور چشمگیری می تواند بر تمامیت سیستم قدرت تأثیر بگذارد. به طور خاص، عایق­های شیشه ای با روکش RTV و عایق­های خط چینی که به طور گسترده در این شبکه مورد استفاده قرار می­گیرند ، با توجه به عملکرد متفاوت آنها در شرایط شبنم اولیه صبح، رطوبت زیاد و اسپری نمکی از دریا ، به عنوان یک لینک ضعیف در شبکه فوقانی در نظر گرفته می­شوند.

علاوه بر این ، تنش جدید و در عین حال ناآشنای محیطی ، تغییرات ناگهانی آب و هوا را نشان می دهد ، همانگونه که باران های ناگهانی در طی چند سال گذشته تجربه شد. این موارد تاکنون عمدتاً بومی سازی شده و دارای مدت زمان کوتاه بوده اند، اما هنوز هم باعث ایجاد سیلاب و فرسایش شدید خاک در نزدیکی برج هایی که در خاک شنی ناهموار احداث شده اند، می­شود.

Bouchti گزارش می دهد که این محدودیت های سرویس و محیط زیست باعث شده است تا تیم وی یک نرم افزار کاملاً مبتنی بر تلفن همراه برای پشتیبانی از بازرسی خط کارآمدتر تهیه کند. هدف این است که به صورت متوالی تمام اطلاعات درخواست شده را جمع آوری کرده و در زمان واقعی گزارش کلیه مشاهدات مربوط به تخریب یا عدم موفقیت مؤلفه ها را ارائه دهد.

این مشاهدات به همراه عکس هایی که از طرف تیم های بازرسی از این زمینه تهیه شده است توسط یک مدیر پروژه در دفتر تفسیر می شود. سپس ، یک یادداشت اطلاعات (IN) به عنوان اولین زنگ خطای احتمالی ، یا یک اخطار (WN) برای خرابی های فوری یا قریب الوقوع ، ارسال می شود. کارمندان مدیریت دارایی GCCIA می توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و برای اقدامات پیشگیرانه یا درمانی مناسب برنامه ریزی کنند.

شکل ۲: یادداشت اطلاعات (IN) که نشان دهنده شروع خاص روند شکست است.

شکل ۳: یادداشت اخطار (WN) که نشان دهنده نقص فوری خاص است.

 

Bouchti توضیح می­دهد که ، جدا از کمک به برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری خط مورد نیاز ، این نوع یادداشت ها از این زمینه تقریباً شبیه به یک سیستم مبتنی بر قاعده تخصصی است. تجزیه و تحلیل محتویات آنها همچنین می­تواند شامل تصمیماتی برای انجام اقدامات اضطراری باشد ، مانند طوفان­های شن و ماسه سنگین که باعث دفن شدن برجهای یا ایجاد تپه­های جدید پرخطر می شوند. به طور مشابه ، باران شدید غیر منتظره می تواند منجر به جاری شدن سیل محلی یا حتی لغزش زمین در اطراف برج ها شود – پدیده ای جدید در این منطقه از عربستان سعودی.

نمونه ای از ساخت تپه های ماسه ای و رانش زمین اطراف برج.

 

احمد الثافی ، مهندس خط و کابل GCCIA، در حال حاضر به عنوان هماهنگ کننده گروه مسئول پست جدید آزمایشی فعالیت می­کند. به تازگ ، این گروه کاری یک پروژه درست تشخیصی را با تمرکز بر روی خطوط دو مداره ۴۰۰ کیلوولت که بیشتر در معرض شرایط خدمات سخت محلی در شرق قرار دارند ، راه‌اندازی کرد. آنها دریافتند که تنها پنج سال پس از راه اندازی، انواع عایق موجود ممکن است در این شرایط سخت مناسب ترین انتخاب نبوده باشد.

براساس این یافته و بررسی رویکرد فنی ارائه شده در CIGRE ، GCCIA یک روش نگهداری نوآورانه را معرفی کرده است. این روش بر برآورد شدت آلودگی سایت ، سطح ESDD / NSDD ، آبگریزی و اندازه گیری ضخامت گالوانیزاسیون برای انواع مختلف عایق ها تمرکز دارد. این کار نه تنها در خطوط بلکه در پست آزمایش انجام می شود (به فعالیتهای ۸ و ۱۰ در جدول ۲ مراجعه کنید) و صرفاً به فناوری بازرسی هوایی مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین وابسته است (فعالیت ۹).

جدول ۲: برنامه­ی تعمیرات و نگهداری به روز شده برای شبکه­ی GCCIA

دوره زمانی فعالیت­های رایج و جدید  
هر ۳ ماه برای کل ساختار بازرسی زمین ۱
هر ماه برای محیط بازرسی زمین برای نقاط داغ ۲
یک بار در سال بازرسی زمین در شب ۳
هر ۴ سال یک بار برای کل ساختار نظارت از بالا که شامل نظارت پوشش RTV می­شود ۴
به هنگام نیاز یا هر ۳ سال بررسی حراررتی ۵
در هنگام خروج نگهداری بازدارنده ۶
هنگام نیاز نگهداری اصلاحی ۷
هنگام خروج، هر خط در ۲ یا ۳ منطقه تعویض عایق خطوط برای ارزیابی آلودگی ۸
هر سال ارزیابی خطوط با استفاده از کرون که شامل کابل، عایق، پوشش RVT و … می­شود ۹
هر ۳ ماه یا بعد از هر طوفان شن یا باران ارزیابی آلودگی پست برق برای عایق های متفاوت ۱۰

 

شکل ۴: بررسی منظم تجمع ماسه و اقدامات متقابل.

Nicolas Gistau مسئول نگهداری OVHL در دفتر سعودی Omexom است. وی تأکید می­کند که حتی اگر GCCIA از روش­ها و رویه های نگهداری که اکنون به مرحله اجرا درآمده است راضی است ، اما در تلاشند تا پروتکل های بازرسی را نیز تقویت و بهینه سازند. این امر شامل پیش بینی بهتر تجمع سریع ماسه ها می شود تا از طریق هماهنگی بهتر بین کارکنان بازرسی و تیم تعمیر و نگهداری، زمان پاسخگویی کارآمدتر باشد. Gistau می گوید: “این امر از طریق بهبود مداوم برنامه تلفن همراه حاصل می شود. همچنین روش­های توصیه شده دیگری با هدف کمک به کارکنان بازرسی با اطلاعات دقیق تری مانند عکس­های با وضوح کیفیت بالاتر از هر مؤلفه خط شکست خورده را جمع آوری می کنند، وجود دارد. این به ما این امکان را می دهد تا اقدامات متقابل مناسب یا نگهداری پیشگیرانه­ای را که متناسب با وضعیت واقعی خط است بهتر پیش بینی و برنامه ریزی کنیم”.


بازخورد عملیاتی و نگهداری

سیستم دومداره ۴۰۰ کیلوولت GCCIA صدها کیلومتر از کویت به سمت جنوب از طریق عربستان سعودی تا امارات می گذرد. جرارد گاریدو ، رئیس تعمیر و نگهداری Omexom تأکید می­کند که ۱۷۷۰ برج که این شبکه را تشکیل می دهند هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار می گیرند ، از جمله در تابستان که دما معمولاً از ۵۵ درجه سانتیگراد بیشتر است. این محدودیت بدان معنی است که کارگران تعمیر و نگهداری اغلب نمی­توانند وسایل نقلیه خود را برای هر دوره طولانی بعد از طلوع آفتاب ترک کنند. بنابراین کار از اوایل صبح شروع می شود تا در حد امکان زمان لازم برای بازرسی و شناسایی هرگونه نقص اولیه فراهم شود.

شبکه GCCIA برای خطوط دو مدار خود به سیاست عایق بندی آن بیش از حد اعتماد کرده است. علاوه بر این ، مقره های شیشه ای روکش شده به طور گسترده در بخش های شمالی و جنوبی (به عنوان مثال AZ / FD ، SW / LZ و SW / SL) استفاده می­شود، در حالی که مقره­های چینی روکش دار در بخش های خط میانی (یعنی بین خطوط FD و SW) استفاده شده اند. این سیاست به نگرانی های عملیاتی مانند دیسک های شیشه ای خرد شده و یا لایه برداری زودرس موضعی پوشش­های RTV افزوده و نیاز به دانش بیشتری در مورد رفتار عایق ها توسط سرپرستان و پرسنل نگهداری دارد. مهندسین پروژه در Omexom گزارش دادند كه تجربه خدمات بین سال­های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ نشان از خرد شدن هر دو عایق شیشه ای پوشش دار از ۱۲۷ kN و ۲۲۲ kN RTV دارد. تعداد کل چنین خرابی در محدوده ۱۹۳ دیسک است و این مربوط به میزان خرابی سالانه ۴ و ۲٫۵ دیسک خرد شده برای هر ۱۰،۰۰۰ عایق نصب شده ۱۲۰ KN و ۲۲۲ KN است. به طور معمول ، این نرخ ترک خوردن باید در حالت ایده آل فقط یک عدد در هر ۱۰،۰۰۰ در سال باشد. علاوه بر این ، حدود ۱۱۰۰ دیسک دارای مشکلات غیر قابل توضیح در چسبندگی بودند. به عنوان مثال ، مشکلات لایه برداری جدی در مورد عایق­های تعلیقی با پوشش RTV 120 کیلونیوتن در خدمت در بخش خط AZ / FD بعد از تنها ۵ سال مشاهده شد (شکل ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۹ و ۱۰ را ببینید).

 

لایه برداری زودرس پوشش­ها و جایگزینی دیسک­های شیشه­ای ترک خرده از مشکلات در شبکه GCCIA بوده است.

 

شکل ۷: محل عایق های خرد شده.

شکل ۸: تعداد عایق­های با روکش RTV با چسبندگی یا لایه برداری ضعیف.

شکل ۹٫ تعداد عایق­های با پوشش ۱۲۰ KN RTV با لایه برداری بر اساس مکان.

شکل ۱۰: مکان­هایی با مشکلات چسبندگی یا لایه برداری روی عایق های روکش شده با RTV.

بررسی نقایص پوشش RTV

الثافی مشاهده می­کند که نرخ خود شکستگی می­تواند یک حالت شکست قابل پیش بینی برای عایق های شیشه ای باشد و می­توان بیش از حد طبیعت را به عواملی مانند نوسانات شدید دما در بین روزها و شب­ها یا ناخالصی های داخلی احتمالی در بدنه شیشه ای نسبت داد. با این حال، وی از مشاهده آسیب های زودرس در پوشش های RTV پس از خدمات کمتر از ۵ سال، به ویژه با توجه به نتایج آزمایش که از چرخه مه نمک ۱۰۰۰ ساعته ارائه شد، شگفت زده شد.

با توجه به این تجربه، آزمایش های جوش ۱۰۰ ساعته و همچنین تست­های چسبندگی متقاطع بر روی نمونه های عایق­های شیشه­ای با روکش و پیر شده به صورت طبیعی انجام شد. در مقایسه با واحدهای تازه روکش شده، برای مشاهده حباب برای ۳ روز جوشید در حالی که چسبندگی قابل قبول پس از برش متقاطع در دو بخش از عایقهای روکش شده با RTV وجود دارد. علت اصلی چنین تخریب زودرس هنوز مشخص نشده است. با این وجود، این احساس وجود دارد که بیشتر عوامل شیمیایی و جسمی است که در پیری و در نتیجه بر پوشش تأثیر می­گذارد.

عایق روکش­شده پس از تست جوش. حباب­های گسترده حاکی از چسبندگی ضعیف تر در برخی مناطق است.

تست­های لایه برداری و برش در عایق­های شیشه­ای با روکش RTV که به طور طبیعی پیر شده­اند

با این حال ، سایر عوامل می­تواند روش کاربرد ضعیف در این زمینه یا تأثیرات تصادفی هنگام کار، نصب یا نگهداری و … باشند.

روکش دوم سیلیکون RTV برای استفاده پیمانکار محلی و با فرمولاسیون اصلی پوشش RTV برای عایق­های روکش شده به شدت خراب شده است. این آزمایش نشان داد که استفاده مجدد از این کار بسیار پر زحمت و پرهزینه است اما بدون اطمینان از امید به زندگی بیشتر.

 

پست آزمایش عایق برقدار الفضلی

الثافی توضیح می­دهد که انتخاب مقره­های مناسب برای سرویس در محیط­های بیابانی نیاز به بررسی دقیق تأثیر آلودگی هوای رسانا بر یکپارچگی عایق و همچنین قابلیت اطمینان و هزینه های نگهداری سیستم دارد. براساس مطالعات گذشته و تشخیص خط ، GCCIA سریعاً از ساخت پست آزمایش برقدار با آلودگی طبیعی حمایت می کند. اکنون چنین امکاناتی امری واقعی و به عنوان مقرون به صرفه ترین ابزار برای نظارت بر عملکرد عایق به طور گسترده شناخته شده است. پست آزمایش جدید GCCIA تمام پارامترهای آب و هوا – از UV تا دما تا رطوبت گرفته تا جهت باد و سرعت باد – را رصد می کند و همزمان عملکرد نسبی حداکثر ۱۳ طرح عایق مختلف را تحت شرایط سخت سرویس حاکم بر شرق عربستان سعودی ارزیابی می­کند. سپس این­ها براساس توانایی خود پاک کنندگی، به ترتیب شایستگی رتبه بندی می­شوند

عایق ها در پست آزمایش عایق الفاضلی بازرسی می شوند

انتخاب عایق پس از آن براساس چندین طیف از عوامل متفاوت انجام می شود و نه تنها نتایج حاصل از كار مشابه را كه در مناطقی مانند تونس و الجزایر انجام می­شود، بلكه به همکاری با تحقیق و توسعه و بخش های علمی تولیدكنندگان نیز می پردازد. طرح ها و انواع مختلف عایق تحت آزمایش از مقره های سیلیکون (هر دو HTV و LSR) تا عایق شیشه آیرودینامیکی کاملاً پوشش دار یا نیمه روکش­شده با RTV با فرمولاسیون های مختلف RTV می­باشد. شیشه آیرودینامیکی بدون پوشش و همچنین میله بلند و با روکش بیرونی و پین چینی نیز نصب شده است. دو رشته چینی با روکش استاندارد و عایق شیشه ای به عنوان مرجع استفاده می­شوند.

الثاغی خاطرنشان می­کند که هدف اصلی تحقیقات وی، انتخاب مناسب ترین پروفایل­های عایق و مواد برای سرویس در منطقه GCC براساس تشخیص میدانی چندین ساله و همچنین اندازه­گیری­های به دست آمده از این پست آزمایشی است. به گفته وی، مزیت دیگر این است که تجزیه و تحلیل این یافته ها مشکلاتی از قبیل تخریب مواد، طراحی ضعیف، تولید نادرست و چسبندگی ضعیف پوشش­ها را سریعتر و با هزینه کمتری نسبت به آزمون آزمایشگاهی نشان می­دهد.

 

اندازه گیری آلودگی اصلی ” در تماس “

جدا از ولتاژ سیستم، قرار گرفتن در معرض آلودگی معیار طراحی غالب در بسیاری از مناطق جهان است و در انتخاب عایق خط و پست از جمله ابعاد انواع عایق ها و پروفیل ها و همچنین طول رشته ها حایز اهمیت می­باشد. با توجه به اینکه عایق های آلوده خطر بالاتری از تخلیه الکتریکی را ایجاد می­کنند ، GCCIA در روش اندازه­گیری آلودگی برای سیستم ۴۰۰ کیلوولت و همچنین در پست آزمایشی الفضلی پیشگام شده­است.

عملکرد و خود پاک کنندگی انواع عایق ها در پست آزمایش، کنترل و رتبه بندی می­شوند.

 

به گفته التفافی، این رویه مقرون به صرفه ، که با یک بالابر تلسکوپی مجهز به یک سکوی بزرگ ایمنی انجام می شود ، به بهینه سازی اندازه­گیری آلودگی کمک کرده است. از جمله مزایای آن این است که هیچ گونه خطر از تلفات آلودگی وجود ندارد در نتیجه تخمین دقیق تر از سطح واقعی ESDD و NSDD امکان پذیر می­شود. علاوه بر این، صرفه جویی قابل توجه در زمان در مقایسه با تکنیک­های سنتی وجود دارد که در آن­ها نیاز به برداشتن نمونه ها از برج ها، به ویژه در فصول گرم طولانی داشتند. اندازه­گیری آلودگی “در تماس” معمولاً به دنبال طوفان های ماسه ای، باران شدید و وزش باد است و یا در فواصل زمانی دیگر برای جمع آوری حداکثر آلودگی ، در هر نوع خود پاک کنندگی ، مناسب ارزیابی می شود.

شکل ۱۴: طرح پست آزمایشی الفضلی.

 

اندازه گیری آلودگی در تماس عایق ها.

 

در حال حاضر حدود ۲ سال تخمین منظم از آلودگی سایت (ESDD و NSDD) در مکان­های مختلف در امتداد خطوط دومداره و همچنین ۴ بار در سال در پست آزمایشی وجود دارد. جدا از تجزیه و تحلیل شیمیایی آلودگی های محلول و غیر محلول در عایق­ها و همچنین از نمونه های خاک، تخمین آبگریزی نیز وجود دارد. اعضای گروه انجام این کار گزارش می­دهند که نتایج تاکنون امیدوارکننده است، از نظر اینکه می­توانند کاندیداهای عایق جایگزین با اشاره ویژه به بالاترین سطح ESDD و NSDD و همچنین گرانولومتری شن بیابانی را رتبه­بندی کنند. تجزیه و تحلیل شیمیایی آلودگی های جمع شده از سطوح عایق پس از تمیز کردن خود در جدول ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ و ۷ نشان داده شده است.

 

 

 

طبقه بندی با توان SWA SCC پایین ESDD 2 پایین ESDD 1 پایین SCC بالا ESDD 2 بالا ESDD 1 بالا ماده

G شیشه

P چینی

مرجع
۱ ۵۲ ۰۴/۰ ۰۸۴/۰ ۷۲ ۰۴/۰ ۱۴۲/۰ آیرودینامیک

شیشه + RTV2

A
۲ ۲۷ ۰۶/۰ ۰۸۲/۰ ۵۰ ۰۵/۰ ۱/۰ چینی + RTV مرجع B
۳ ۳۴ ۱۲/۰ ۱۸۲/۰ ۴۲ ۱۶/۰ ۲۷۷/۰ میله بلند چینی + RTV C
۴ ۰۹/۰ ۰۵۷/۰ ۴۵ ۰۸/۰ ۱۴۶/۰ ۳ دیسک خارجی چینی + RTV D

 

 

 

سولفور نیکل تیتانیوم سدیم منیزیوم پتاسیوم کلسیوم المینیوم آهن سیلیکون ماده شیمیایی
۳ ۹ ۷/۰ ۷/۶ ۷/۲۹ ۱۴/۳ ۳۱ ۱۶۸ ۲/۳۶ ۴/۳ آلودگی جمع شده بر سطح رویی عایق
۹۳۱ ۱۵ ۳/۶ ۱۸ ۳۸۷ ۶۴ ۱۹۸۲ ۳۴۲ ۳۹۶ ۷/۰ آلودگی جمع شده بر سطح زیرین عایق
۳۴۳ ۶/۹ ۸۲ ۱۰۶ ۲۳۹۰ ۹۳ ۱۶۶۰۰ ۱۵۰۸ ۲۰۶۵ ۸۹ تحلیل خاک نمونه جمع شده نزدیک پای برج ۷

 

بین ۲۰  تا ۵۰۰ میکرومتر بین ۵۰ و ۱۰۰ میکرومتر کمتر از ۵۰ میکرومتر اندازه ذره
۸۸% ۵/۱۱% ۵/۰% % به وزن
ذرات بزرگتر

باد شدید و طوفان شن

حمله به گالوانیزاسیون

عایق تمیز

خاک خوب و ذرات کوچکتر

باد سبک و متوسط

صیقل دادن قسمت های فلزی

چسبندگی به سطح عایق

پیشنهاد

 

 

 

نقشه­ی آلودگی شبکه GCCIA

نظارت بر پارامترهای آب و هوا و ایجاد آلودگی در خطوط و همچنین در پست آزمایش ، با مراجعه ویژه به عایق استاندارد U120BL که به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گرفته است، یک بانک اطلاعاتی را برای تهیه اولین نقشه آلودگی شبکه GCCIA فراهم کرده است. اکنون این مورد برای عایق های ابعادی برای پروژه های سیستم انتقال برای آینده در منطقه GCC مورد استفاده قرار می­گیرد و حتی می­تواند هربار به كارمندان فنی مسئول تعمیر و نگهداری خط و پست ها، در هر زمان كه سطح بحرانی از آلودگی در سایت های معین حاصل شود، هشدار دهیم.

اندازه­گیری آبگریزی در رابطه با آنالیز شدت آلودگی انجام می شود.

شکل ۱۶: اولین نقشه آلودگی شبکه GCCIA.

 

 

 

بازرسی خط توسط هواپیماهای بدون سرنشین

از مهمترین اولویت های کارکنان مدیریت دارایی GCCIA ، بهینه سازی بازرسی خط که قادر به تشخیص هرگونه نشانه ای از اجزای معیوب قبل از خرابی کامل آن­ها باشد، است. Bouchti می­گوید ، “یافتن روش های بازرسی دقیق تر، اقتصادی تر و سریع تر از گشت­های زمینی یا بازرسی های با استفاده از بالا رفتن از دکل­ها چالش برانگیز است. همچنین در نوع سرویس محیط سخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تجربه دو نوع هواپیمای بدون سرنشین تاکنون تفاوت های چشمگیری در عملکرد و ثبات نشان داده است. به عنوان مثال ، یک هواپیمای بدون سرنشین بی ثبات بوده و از کنترل خارج شده و تنها در طی چند روز جایی در بیابان گم شده است. در مقابل، هواپیمای بدون سرنشین دوم ، با استقلال ۴۰ دقیقه­ای، عملکرد و پایداری بهتری از خود نشان داد. ”

مایکل ناود، اپراتور هواپیمای بدون سرنشین، گزارش می دهد که برای خلبانی هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی سازه های زنده ۴۰۰ کیلوولت در شرایط بیابانی بادی، طیف وسیعی از مهارت ها به غیر از صلاحیت اساسی سیستم امنیتی HV نیاز دارد. اینها شامل درک عمق ترکیبی و هماهنگی نزدیک چشم و دست است. همچنین، برای جلوگیری از خطر باد شدید ناگهانی که حداقل فاصله ایستادگی ایمن را داشته باشد ، عکس­العمل سریع لازم است. هرگونه خطای خلبان و یا سرگردانی می­تواند یک هواپیمای بدون سرنشین را به یک برج بکوبد و سقوط کند.
ناود با مقایسه بازرسی به کمک هواپیماهای بدون سرنشین با بازرسی سنتی ، اضافه می­کند که خلبانان ماهر می توانند با بزرگنمایی از بالا و اطراف برج ، در زمان واقعی هرگونه ایراد اولیه در مورد اجزای خط را تحلیل کنند. چنین نماهای زاویه ای مرده به دقت امکان بازرسی حتی پیچ و مهره و همچنین گرفتن عکس­های مفید را می دهد که ممکن است برای سایر گشت­های بازرسی قابل مشاهده نباشد. جدول ۸ مقایسه ای از مقرون به صرفه بودن بازرسی از هواپیماهای بدون سرنشین در مقابل بازرسی سنتی را ارائه می­دهد.

بازرسی با هواپیمای بدون سرنشین بازرسی تنوسط بالا رفتن پارامتر
کار زنده، شامل فاصله امن غیر زنده، تداخل در برنامه­ریزی وضعیت خط
از هر جا با هر زاویه بدنه برج داخلی با دست و طناب شرایط دسترسی
۲ خلبان ۴ یا ۵ فرد متخصص خط خدمه
۱۵ دقیقه برای هر برج ۳ ساعت برای هر برج زمان بازرسی
غیر عملی برای هوای بد مثل باران و باد و هوای گرم، وزن دوربین، تفسیر در دفتر کار، زمان پرواز محدود و طول عمر باتری محدود کار خدمه و هزیمه زمانی، آمادگی طولانی مدت، عدم دسترسی به زاویه مرده خارجی و سطح بالایی برج ضعف
بدون خطر، دید مانند چشم پرنده، زوم کردن، دوربین حرفه­ای برای تفسیر مناسب زمان حقیقی، تفسیر و تعمیر، کار در هر زمان مزایا

 

التاغفی و Bouchti انتظار داشتند نتایج امیدوارکننده ای از بازرسی هوایی در GCCIA داشته باشند، که به گفته آنها بزودی مدلی مجهز به مادون قرمز (IR) و همچنین دوربین های ماوراء بنفش استفاده خواهد شد. در آینده، آنها طرح های انقلابی تری را ترسیم می کنند که GPS را با انتقال ویدیو ترکیب می­کند.

هواپیماهای بدون سرنشین کلوزآپ هایی با دقت بالا حتی از اقلام کوچک مانند نقطه­های روی برج و پیچ و مهره را ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *