شهر ساخته شده بر روی مقره ها!

مقاومت دی الکتریک و چگالی هوا
آذر ۴, ۱۳۹۹
نقش سنسور های قابل اطمینان
آذر ۲۵, ۱۳۹۹

شهر ساخته شده بر روی مقره ها!

 

همیشه تصور بر این بود که مقره ها قرار است جزئی از یک سازه ی الکتریکی مانند پست های برق و یا خطوط انتقال اورهد باشند. اگرچه برای مردم چینی شهر لیلینگ و جوامع دور افتاده ی آن، سرامیک های برقی تبدیل به مهمترین بخش زندگی روزمره آنها شده است- که نه تنها برای آنها ایجاد شغل و درآمد کرده بلکه بسیاری از گستره ی نیاز های غیر الکتریکی آنها را نیز برطرف کرده است. در سال ۲۰۱۱، تیم INMR به حومه خارجی شهر لیلینگ سفر کرد تا از بعضی از این کاربرد های مقره های سرامیکی عکس برداری کند.

عکس

تولید مقره  های سرامیکی در طول تاریخ بطور گسترده ای در جهان پراکنده شد. بطور کلی، توسعه ی این صنعت در یک ناحیه وابسته به دو عنصر بود: محدودیت عرضه سیمان و کارخانه دارانی که آماده ی سرمایه گذاری بر روی تبدیل این مواد به انواع مختلف کالاهای عایق الکتریکی بودند. و در هیچ جای کره زمین عرضه ی این دو عنصر آنقدری که در لیلینگ محدود است این چنین نیست. چانگشا، واقع در جنوب مرکز هونان. شهر لیلینگ با توجه به اینکه با محدودیت های عرضه ی سیمان با کیفیت بالا مواجه بود همین باعث شده بود که به مکانی ایده آل برای تولید و ساخت سرامیک تبدیل شود. در واقع، تولید سرامیک در آن منطقه به ۱۷۰۰ سال در دوران هن داینستی شرقی بازمی‌گردد.

عکس

با احتساب همه ی تولید کنندگان، در حال حاضر حداقل ۱۰۰ تولید کننده ی مختلف مقره های سرامیکی ثبت شده در دولت محلی و احتمالا تعداد مساوی که “زیر رادار” کار می کنند وجو دارد. مجموعا این هزاران دستگاه برای هرکابرد ولتاژی low، Medium و high سرامیک تولید می کنند.

عکس

با وجود این تعداد زیاد تولید کننده، ممکن است انتظار رود که زمین آن منطقه بوسیله ی ده ها هزار تکه ای که هر سال تولید ولی به دلیل اینکه نیازمندی های پایه را دارا نیستند رد می شوند، سر ریز شود. ولی خوشبختانه، راه حل محیطی و دوستانه ای طی این سال ها بوجود آمد. ریجکت شده های کارخانه ای معمولا در کنار جاده ها رها شده و بوسیله ی ساکنان محلی مجددا بازیافت می شوند و در هر حیطه ی قابل تصوری از ساخت و ساز استفاده می شوند، از محافظ برای تراس گرفته تا جاده ها و نرده ها به ستون هایی که سوله ها را نگه می دارند.

عکس: در لیلینگ مقره های سرامیکی نه تنها در پست های برق و خطوط انتقال، بلکه به عنوان گاردریل، تراس، ستون ها و مجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عکس: حتی در مرگ، از این مقره ها برای بنا های جدا کنندهی تزئینی استفاده می شود.

این مقره ها برای فرهنگ محلی به قدری اساسی شده اند که حتی می شون آنها را در زندگی مزهبی نیز تنیده شده یافت. برای مثال، معبدی در ارتفاعات کوهی که به شهر لیلینگ دید داشت وجود دارد که روزگاری محل مراجعه ی کشاورزان محلی بود که برای ذکر دعای باران برای محصولات زراعی خود به آنجا می رفتند. در آنجا چاهی وجود داشت به نام چاه اژدها چراکه درون آن سر اژدهایی در حرم کوچکی قرار داشت که با مقره تزئین شده بود !!! (شاید هم کرخانه داران به این مکان مراجعه می کردند که برای محصولات و سفارشاتشان دعا کنند). حتی در هنگام مرگ نیز این مقره ها مجددا نقش مهمی برای جدا کننده۹ های تزئینی ایفا می کردند.

عکس: دسته اس از صفحه های سرامیکی که طراحی اولیه مقره ها از اینها الهام گرفته شده بود.

عکس: در حومه ی شهر لیلینگ، مقره های سرامیکی را همه جا می توان یافت.

INMR برای شهروندان لیلینگ احترام ویژه ای قائل است چرا که نه تنها به خطوط انتقال و توزیع برق در سر تا سر جهان کمک می کنند، بلکه یادآوری می کنند که هر چیزی که به دست انسان ساخته شود می تواند با خلاقیت و ذهن انسان دوباره استفاده شود.

عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *