کمی سازی خاصیت آبگریزی

کمک به درک مفهوم منحنی مشخصه VI
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰
پایان عمر مقره ها: دفع یا بازیافت
خرداد ۴, ۱۴۰۰

کمی سازی خاصیت آبگریزی

 

خاصیت آبگریزی مهمترین ویژگی شناخته شده مواد لاستیک سیلیکونی مورد استفاده در مقره های outdoor و کلیدی برای فراهم سازی افزایش عملکراد آنها در برابر آلودگی است. به همین منظور میزان بسیار زیادی تحقیقات و مطالعات انجام گرفته است تا در رابطه با درک بهتر این ویژگی که پیش بینی می شود که طول عمر کلی مقره ها افزایش پیدا کند تحقیق شود. بروشور فنی CIGRE 442 متد های متنوع تست برای کمی سازی ماندگاری آبگریزی تحت شرایط شبیه سازی شده الکتریکی و استرس های الکترولیتی و همچنین ریکاوری آبگریزی و انتقال آنرا توصیف می کند.

ماندگاری خاصیت آبگریزی

ایده اصلی تست قطره پویا شامل نیازمندی های زیر است:

  • دوره زمانی نسبتا کوتاه
  • هندسه ساده از نمونه تست
  • قابلیت تکثیر مجدد بسیار بالا
  • پراکندپی کم نتایج

این تست اصل اساسی مشابه تست سطح شیبدار (IEC60587) را بیان می کند، اگرچه هندسه های الکترود و الکترولیت متفاوتی دارد، بدون عامل خیسی، که بالای سطح نمونه بشقابی شکل (شکل ۱). چیزی که پس از آن ارزیابی می شود مقدار زمان لازم برای دستیابی به مسیر پیوسته آب بین الکترود ها است. بسته به میزان ولتاژ تست اعمال شده، (معمولا بین ۴ تا ۵ کیلوولت)، جریان نشتی ۲ میلی آمپر، از دست دادن آبگریزی را مشخص می کند.

بروشور فنی همچنین نتایج بدست آمده از تستهای قطره پویا که در گذشته با استفاده از روش بین المللی Round Robin انجام شده است، ارائه می دهد.  این نتایج تایید می کند که این تست بیشترین قابلیت تکثیر دوباره را بین دیگر آزمایشگاه های شرکت کننده دارد ولی شاخص و یا کلاس مواد نمی تواند تعریف شود زیرا بهتر است که نتایج را بصورت مقایسه ای داشته باشیم تا بقیه دستع مواد پلیمری.

شکل۱: تنظیم تست قطره پویا

ریکاوری آبگریزی

تحقیقاتی صورت گرفت تا بررسی شود که آیا این تست می تواند میزان ماندگاری آبگریزی را بعد از استرس هایی مانند کرونا و UV ارزیابی کرد. نمونه های بشقابی شکل که آبگریزیشان را از دست داده بودند، پس از یک استراحت کوتاه مورد تحقیق قرار گرفتند. بطور کلی، آبگریزی ریکاوری شد و مسیر پیوسته آب خیلی زود تغییر کرد و به قطرات جدا از هم آب تبدیل شد.

انتقال آبگریزی

بروسور فنی همچنین کاربرد های لایه آلودگی مصنوعی و روش شناسی (متدلوژی) برای ارزیابی قطره های فرم گرفته پس از انتقال آبگریزی به این لایه را توضیح می دهد. تکرار پزیری تست با استفاده از تست Round Robin تایید شد. تحقیقات داخلی اضافه نیز برای مشخص کردن اینکه آیا اساس تست قطره پویا می تواند برای کمی سازی انتقال آبگریزی استفاده شود، انجام شد. بر اساس کارهایی که توسط CIGRE WG C4.03.03 (سر و کار داشتن با تحقیقات لایه های آلودگی و متد های کاربرد برای تقویت تکرار پذیری تست های آلودگی برای مقره های پلیمری)بعضی از این لایه های آلودگی مصنوعی که به عنوان نمونه در تست استفاده شده بودند، که سپس پوشانده شدند و تحت شرایط خوب انبار شدند. پس از گذشت یک زمان انتقال، لایه آلوده اثر انتقال آبگریزی را نشان داد (شکل ۲). کار های بیشتری نیاز است تا راهی را توسعه پیدا کند تا از کاربرد تکرار پذیری لایه آلوده، با در نظر گرفتن اینکه مواد ممکن است میزان آبگریزی های متفاوتی داشته باشند، اطمینان حاصل شود.

شکل۲: تشکیل قطره های آب بر روی سطح آلوده ساختگی

خلاصه

CIGRE TB 442 روشهای مختلف تست را برای کمی سازی بهتر آبگریزی توصیف می کند. این هائز اهمیت است زیرا این ویژگی بسیار مهم و ارزشمند مقره می تواند از لحاظ ماندگاری، ریکاوری و انتقال به سطح آلوده کاملا متفاوت باشد. دقت بسیار زیادی برای توسعه این روشهای تست به کار برده شده است که باعث شده این روش ها نسبتا آسان و بدون نیاز به ابزار سطح بالا قابل انجام باشد. قابلیت تکرار این روش های تست نیز متعاقبا توسط تست های بین المللی Round Robin تایید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *